[rank_math_breadcrumb]

איך מכינים קפה על הכיריים

תוכן עניינים

להתעורר. להכין קפה. לשתות. אין ספק, שגרה יכולה להיות דבר נפלא, אבל לפעמים אנחנו צריכים פשוט לנער קצת את העניינים, אתם ידעים? אולי להוסיף קצת טעם רטרו לחיים? לצאת קצת מאזור הנוחות? אנחנו מוכנים להתערב שאתם יכולים להשיג את כל המטרות האלה באמצעות התנסות בהכנת קפה פרקולטור על הכיריים הביתיים שלכם.

לפני שאתם דוחים את הרעיון על הסף, תנו לו צ’אנס. יתכן שקראתם איפשהו שזו הדרך הגרועה ביותר להכין קפה. אבל אנחנו חיים בעולם של אינספור טעמים ואפשרויות. בנוסף, למרות שאופן ההכנה משפיע מאוד על התוצאה, אך רבות תלוי באיכות הקפה עצמו, כך שיש לדאוג שאתם מכינים את פולי הקפה הטובים ביותר שאפשר. כך אל תבטלו בקלות כזאת את האפשרות להכין את הקפה שלכם באמצעות פרקולטור על הכיריים – לפחות לא לפני שתנסו זאת בעצמכם.

פרקולטור לכיריים – מה זה בדיוק?

העיקרון של פרקולטור, זה למעשה לגרום לחומר ממס (במקרה זה – אדים) לחלוף מבעד לחומר חדיר (במקרה זה – פולי הקפה). פרקולטור לכיריים נראים במידה רבה כמו קומקומים, אך החזות הפשוטה למעשה מסתירה מאחוריה וואקום איכותי להכנת קפה המונע על ידי אדים, שילוב מושלם להפקת טעם קפה מעולה.

בניגוד לשיטת הכנת הקפה באמצעות מזיגה, שבה המים מסוננים מבעד לפולי הקפה, בישול באמצעות וואקום יוצר סביבה שבה האדים מעבים את הפולים שלכם לפני הסינון.

מכשירי פרקולטור לכיריים הם לא המכשירים היחידים המסוגלים לעשות זאת. גם סיפונים פועלים בצורה דומה. הם משמשים אותנו עוד מתחילת המאה ה-19 ואינספור פטנטים של מכשירי זכוכית מבוססים על טכנולוגיה זו נרשמו לכל אורך אותה מאה.

בשנת 1889, הנסון גודריץ’ הגיש בקשה וקיבל רישום למה שעם הזמן הפך לפרקולקטור הכיריים המודרני. מטרתו הייתה להסיר את ה"פולים והחלקיקים הלא טהורים" מהקפה. והפטנט שלו עשה את זה, אך עם מספר סייגים ותופעות לוואי.

בישול מריר

אחת הסיבות לכך שהפרקולקטורים לכיריים יצאו משימוש -זה  הקפה המר והיבש שהם הפיקו. אך כולנו התפתחנו ולמדנו להעריך טווח רחב של טעמים ותחושות, כך שמן הראוי שניתן לזה הזדמנות נוספת. אחרי הכול, אי אפשר להיות אנין קפה של ממש מבלי להיות מוכנים לנסות שיטות הכנה וסוגי קפה שונים, נכון?

אך מה הסיבה לכך שקפה שמכינים באמצעות פרקולטור כיריים מאופיין בטעם כה מר ויבש? צריך חום גבוה כדי ליצור את לחץ האדם הדרוש לחליטת הקפה. חום גבוה זה יכול להפיק את הטעמים המתכתיים הלא נעימים. לכן מומלץ מאוד להקדיש תשומת לב ראויה לטמפרטורת הכנת הקפה שלכם כאשר אתם משתמשים בשיטות אחרות.

אופייה של שיטת הכנה זו משחק תפקיד חשוב בטעם ובטעם ומרקם הקפה. כשהאדים נספגים בפולי הקפה, הקפה המבושל מתנקז חזרה למאגר המים. לאחר מכן ניתן לחמם את הקפה שוב ולבצע את התהליך שוב ושוב, מה שלמעשה הופך את הקפה לרווי יותר ויותר.

כאמור, זה הכול עניין של טעם. אם יש לכם העדפה לטעמים קצת מרירים יותר, אז אנחנו ממליצים מאוד לנסות להכין קפה באמצעות פרקולטור לכיריים. ואם לא, אז כדאי לדבוק בשיטות להכנת קפה מעודן יותר, כגון מכשירי טפטוף (דריפר) קלאסיים.

פרקולטור לכיריים: שיטת הכנה פעילה

סיבה נוספת לכך שאינכם נהנים להכין קפה באמצעות פרקולטור כיריים עשויה להיות בגלל שזו שיטה שדורשת השתתפות פעילה. אי אפשר פשוט להפעיל אותו ולפנות לעיסוקיכם האחרים, כפי שניתן לעשות לעתים עם מכיני קפה אחרים. אתם נדרשים לשים עין על הפרקולטור והמים שלכם, אחרת אתם מסתכנים בבישול יתר של הקפה. זה יגרום לקפה להפוך לפשוט מגעיל, הרבה מעבר לטעם מר שיכול להיות נעים במידת מה.

אך זו עשויה להיות דרך די נעימה להתחיל את הבוקר. לא למהר בעת שגרת בישול הקפה שלכם, היות וההכנה באמצעות פרקולטור דורשת מכם להיות נוכחים ברגע הנתון. אפשר לראות בזה כמעין מדיטציית בוקר, רגע של שקט וריכוז לפני שאתם מתחילים את היום הקדחתני שלכם.

הכנת קפה באמצעות פרקולטור כיריים

החלק המורכב ביותר בשיטת הכנה זו, הוא דאגה לכך שהמים יהיו בדיוק כפי שצריך. אך ברק שתצליחו להשיג מטרה זו, ההתנהלות עם חימום המים בעזרת פרקולטור כיריים היא די פשוטה. סוד ההצלחה טמון בהענקת תשומת לב והקשבה לאינטואיציה שלכם.

מה תצטרכו

  • מלבד לכיריים, לא תצטרכו יותר מדי כדי להכין קפה בשיטה מסורתית זו.
  • פולי קפה שלמים לטעמכם
  • מטחנת קפה
  • מים
  • כף למדידת קפה
  • פרקולטור לכיריים
  • הכוס האהובה עליכם

 

1. מדדו את הקפה שלכם

היקף הפרקולטור שלכם משחק תפקיד חשוב בקבלת קפה נחמד ומאוזן. מדדו את כמות הקפה והמים שלכם באופן מדויק לקבלת הטעם המושלם, וחשוב להימנע מבישול יתר. אנחנו ממליצים על כמות של 30 ג’ על כל 500 מל’ מים, זאת בתור התחלה.

 

ברגע שתלמדו להשתמש במכשיר, תוכלו להתנסות עם יחסים שונים של קפה/מים. אם אתם לא רגילים לשתות קפה חזק ומר יותר, תוכלו לנסות להפחית את כמות הקפה והעלות את כמות המים לקבלת טעם מעודן יותר.

 

2. טחנו את פולי הקפה

זה החלק הפשוט ביותר. אנחנו ממליצים מטחנות להב לטחינה אחיד יותר, מתונה בחספוס שלה, מה שמעניק את התוצאה הטובה ביותר עם פרקולטור כיריים. אם הטחינה תהיה דקה מדי, התוצאה תהיה מרה אפילו יותר, מה גם שהפולים יתמוססו ויהיו חלק מהמשקה שלכם. ואם הטחינה תהיה גסה מדי, תאבדו מהטעם המעולה של הקפה שהייתם יכולים לקבל.

לחלק מהפרקולטורים יש חורי סינון גדולים מדי, מה שבאופן מוזר פוגע במטרת העיצוב המקורי שלהם. אך זה בסדר, גם אם חלק מפולי הקפה יגיעו לקפה שלכם, אפשר לסנן אותם בקלות בסופו של התהליך.

3. מלאו את הפרקולטור

הוסיפו מים קרים למאגר הפרקולטור שלכם על בסיס כמות הקפה שטחנתם. המטרה היא לתת למים להתחמם באטיות, כך שמים קרים בתחילת התהליך יסייעו לכם.

4. הרכיבו את פרקולטור הכיריים שלכם

עיינו בעלון לצרכן, לפחות בפעם הראשונה, כדי לוודא שהרכבתם את הפרקולטור כהלכה. אם המדריך כבר לא בהישג ידכם, תוכלו למצוא את הדגם שלכם באינטרנט ולראות את אופן ההרכבה.

אם החלקים השונים (גוף הפרקולטור וסל הקפה) מתפרקים, תחילה וודאו שהרכבתם אותם יחד כהלכה על הסיר המלא במים. ברגע שזה בוצע, הדקו את סל הקפה מעל לגוף הפרקולטור. במידה והמכשיר שלכם כולל גם מכסה, הניחו אותו בצד בינתיים.

5. הוסיפו את פולי הקפה

מלאו את סל הקפה. בדקו שוב את המדידות שלכם. אתם לא רוצים למלא את המיכל יתר על המידה כשאתם מכינים קפה בשיטה זו, ובוודאי שאינכם רוצים שהקפה יישפך.

זכרו: פרקולטורים במהותם מספקים קפה חזק, כך שתמיד עדיף להניח פחות, מאשר יותר.

אם דגם הפרקולטור שלכם כולל מכסה לסל, החליפו אותו לפני סגירת הפרקולטור.

6. מחממים!

הניחו את הפרקולטור שלכם על הכיריים והדליקו את הגז באופן נמוך או בינוני. הטריק להכנת קפה מעולה באמצעות הפרקולטור היא האטת הליך החימום ומניעת רתיחה.

7. שימו עין

כדי למנוע את תהליך הרתיחה הלא רצוי, צריך בסך הכול לשים עין על הפרקולטור שלכם. לרוב הדגמים כוללים זכוכית או פלסטיק בחלקם העליון. ברגע שהמים מגיעים לטמפרטורה מספיק גבוהה, תוכלו לראות אותם מבעבעים בתוך הידית.

זה אומר שהמים מספיק חמים כדי לאדות את הקפה, כלומר קרוב לנקודת הרתיחה. זה החום שתרצו לשמור עליו. מטרה זו מושגת כאשר אתם מוודאים שהבועות מופיעות בהפרשים של מספר שניות.

אם הבועות עולות בזרם קבוע ולא מזדמן, סימן שהמים רותחים וצריך להפחית את החום. מים חמים מדי יספקו לכם קפה מר יותר משתרצו.

לעומת זאת, אם המים קרים מדי – הבועות לא מופיעות בתדירות מספיק גבוהה. כשזה קורה, צריך להעלות את החום ולמצוא את נקודת האיזון המדויקת הזאת.

בנוסף, ככל שאתם מתקדמים בהליך הכנת הקפה, אתם אמורים לראות שהמים מתחלפים משקופים לצבע קפה. זה אומר שהתהליך מתקדם כראוי ואתם תיהנו מכוס קפה מושלמת בקרוב מאוד.

8. הפעילות את הטיימר שלכם

ברגע שהמים מתחילים לבעבע בפרקי זמן קבועים, יש להפעיל את הטיימר שלכם לעשר דקות לכל היותר. אתם יכולים למצוא המלצות אחרות לשש או שמונה דקות, אך זה בהחלט תלוי בטמעכם האישי.

זכרו, ככל שהקפה שלכם מתבשל זמן רב יותר, כך הוא יהיה חזק יותר.

אנחנו ממליצים לנסות קודם להמתין במשך עשר דקות, כך שתוכלו ליהנות מקפה מסורתי ואותנטי. לאחר מכן שנו את פרקי הזמן בהתאם למה שירגיש לכם הנכון ביותר.

זכרו, שיטה זו לא מאפשרת שום אוטומטיות. יש לדאוג לפקח על המים כל הזמן ולהתאים את הטמפרטורה כראוי.

9. הסירו את הקפה מהאש

ברגע שהזמן שקבעתם מסתיים, כבו את הכיריים והסירו את הפרקולטור שלכם. המיכל יהיה לוהט, כך שחשוב להשתמש בכפפת חום או מגבת כדי להגן על הידיים ושולחן השיש מפני כוויות.

10. סננו את שאריות הקפה

מוכנים לשתות את הכוס הראשונה הזאת? לא כל כך מהר. לפני שמוזגים קפה מהפרקולטור, חשוב לסנן ממנו את שאריות פולי הקפה.

להרבה פרקולטורים לכיריים אין סגירה המפרידה בין הסל למיכל, כך שאם תמזגו מהר, אתם עשויים לקבל ספל מלא ב"בוץ" ולא בקפה.

הסירו את הסל וזרקו את הפולים. אם אתם רואים שאריות בתוך הקפה, בעיקר  אם בסל שלכם יש חריצים – זה בסדר גמור. אפשר להשאיר אותם שם לקבל מרירות נוספת בטעם.

אך אם זה לא מתאים לכם, השתמשו במסננת רשת דקה לסינון הקפה תוך כדי המזיגה לכוס.

11. תהנו!

החליפו את המכסה ומזגו לעצמכם כוס קפה נהדר. מגיע לכם ליהנות מהטעם והניחוח המעולים!

קפה טוב כמו פעם

כן, זו בהחלט דרך מסורתית מאוד להכין קפה. אך זה לא הופך אותה לפחות טובה. שימוש בפרקולטור לכיריים יהפוך את משקה הבוקר שלכם לדרך מעולה להתחיל את היום בריכוז ונחישות.

זכרו, ככל שתעשו זאת יותר, כך הקפה שלכם יילך וישתפר. וכמובן, לעולם אל תשכחו: אל תתנו למים לרתוח!

ושיהיה לכם יום קפה.

 

תהיה חברתי ושתף את הפוסט!

מאמרים נוספים על קפה ...

הירשם למגזין הקפה השבועי

הירשם ונשלח אליך כל יום ראשון את המאמרים הכי טובים שעלו לאתר ושאסור לך לפספס 😎