[rank_math_breadcrumb]

כל מה שצריך לדעת על ההיסטוריה של הקפה

ההיסטוריה של הקפה

תוכן עניינים

איך התחילה ההיסטוריה של הקפה

אז איך התחילה ההיסטוריה של הקפה? הנה הסיפור של המשקה השחור המטריף הזה. שני רק לנפט הקפה הוא המצרך היקר ביותר בעולם הנסחר בצורה חוקית. אנחנו אוהבים קפה, סומכים על קפה שיציל אותנו בשעות הקשות של העבודה ואנחנו שותים את זה בכמויות אדירות. ההערכה היא כי נצרכים 2.25 מיליארד כוסות קפה בכל יום ברחבי העולם. תושבי ניו יורק שותים פי 7 מכל עיר בארה"ב אחרת, ולכן זה נראה כאילו יש סטארבקס בכל פינה במנהטן. על פי השמועה הסופר והפילוסוף הצרפתי המפורסם וולטייר שתה 40 – 50 כוסות ליום. קפה הוא טקס יומיומי בחייהם של מיליוני בני אדם ברחבי העולם. אז מתי בדיוק החלה התופעה של שתיית המשקה שמכיל קפאין?

גם לקפה כמו לרוב המזונות שקיימים כבר מאות שנים, יש סיפורים שנעטפים במסתורין ובאהבה. יש אגדה אתיופית פופולרית בה קפה מתגלה על ידי רועה עיזים בשם קלדי, שמצא את עזיו משתוללות ומלאות אנרגיה לאחר שאכלו את הפרי האדום של שיח הקפה. קלדי ניסה בעצמו את הפרי והיה לו תגובה דומה. לאחר שהיה עד להתנהגותם המוזרה, הוא הביא מעט מהפרי הזה לחבריו הנזירים; גם הם בילו את הלילה ערניים במיוחד. כמובן, שהם הגיבו למינון הקפאין הגבוה של הקפה. ממריץ טבעי זה משמש גם כהדברה צמחית, המגנה על פרי הקפה מפני חרקים.

לפני שהקפה הפך למשקה שאנו שותים מידי בוקר, הוא הופיע במגוון צורות שונות. בצורתו הבסיסית ביותר, הלא מעובדת, קפה הוא פרי דמוי דובדבן, שהופך לאדום. פולי הקפה נמצאים במרכז פרי הקפה האדום. בשלב מוקדם, עירבבו את הפירות עם שומן מן החי כדי ליצור חטיפים עשירים בחלבונים. בשלב מסוים, עיסת התסיסה שימשה להכנת תבשיל דמוי יין. אגב, משקה דומה הוכן מפרי הקקאו, לפני הופעת השוקולד, מה שמראה שבני אדם מיומנים במיוחד במציאת דרכים חדשות להכנת המזון שלהם. משקה נוסף שהופיע בסביבות 1000 לספירה הוכן מכל פרי הקפה, כולל הפולים והקליפה. רק במאה ה -13 אנשים החלו לקלות פולי קפה, השלב הראשון בתהליך הכנת הקפה כפי שאנו מכירים אותו כיום.

הגרסה המודרנית של קפה קלוי מקורו בארצות ערב. במהלך המאה ה -13, הקפה היה פופולרי מאוד בקרב הקהילה המוסלמית בזכות כוחותיה המעוררים, שהוכיחו תועלת במהלך מפגשי תפילה ארוכים. על ידי ייבושם והרתחתם של פולי הקפה והפיכתם לקלויים, הצליחו הערבים לפנות את השוק בגידולי קפה. למעשה, המסורת אומרת כי אף צמח קפה אחד לא היה קיים מחוץ לארצות ערב או לאפריקה עד שנות ה 1600-, כאשר באבא בודאן, צליין הודי, עזב את מכה עם פולי קפה מהודקים לרצועה על בטנו. הפולים של באבא הביאו לסחר קפה אירופי חדש ותחרותי.

בשנת 1616 הקימו ההולנדים את אחוזת הקפה הראשונה בבעלות אירופית בסרי לנקה, אחר כך את ציילון, ואז את ג'אווה בשנת 1696. הצרפתים החלו לגדל קפה באיים הקריביים, ואחריהם הספרדים במרכז אמריקה והפורטוגלים בברזיל. בתי קפה אירופאים קמו באיטליה ובהמשך צרפת, שם הגיעו לרמה חדשה של פופולריות. כעת, חובה על פריזאים להתפנק בכוס קפה ובגט או קרואסון בבתי הקפה הרבים ברחבי פריז.

בהמשך לתחקיר על ההיסטוריה של הקפה גילינו צמחי קפה הגיעו לעולם החדש בתחילת המאה ה -18, אם כי המשקה לא היה פופולרי באמת באמריקה עד למסיבת התה של בוסטון בשנת 1773, כאשר המעבר מתה לקפה הפך לחובה פטריוטית. מלחמת האזרחים ועימותים אחרים שבאו בעקבותיה גם סייעו להגדיל את צריכת הקפה, מכיוון שחיילים הסתמכו על הקפאין לצורך הגברת האנרגיה. זה אולי התחיל קצת מאוחר יותר כאן, אבל האמריקאים אוהבים קפה באותה מידה כמו שאר העולם. טדי רוזוולט עצמו נחשב לשתייני הקפה הגדולים באמריקה בשל צריכת השמועה שלו של גלון קפה מדי יום! על פי הדיווחים, רוזוולט טבע את הסיסמה המפורסמת של בית מקסוול "טוב עד הטיפה האחרונה" לאחר שהוגש הקפה בביתו ההיסטורי של אנדרו ג'קסון, ההרמיטאז ', בטנסי.

בסוף המאה העשרים הקפה הפך למצרך עולמי ויזמים החלו לחפש דרכים חדשות להרוויח מהמשקה הפופולרי. בשנת 1864, ג'ון וצ'רלס ארבוקל, האחים מפיטסבורג, רכשו את קליית פולי הקפה של ג'אבז ברנס שהמציאה את עצמה לאחרונה. האחים ארבוקל החלו למכור קפה קלוי מראש בשקיות נייר בקילו. הם כינו את הקפה שלהם "אריוסה", ומצאו הצלחה רבה במכירתו לבוקרים של המערב האמריקאי. לא עבר זמן רב שג'יימס פולגר הלך בעקבותיו והחל למכור קפה לכורי הזהב בקליפורניה. זה פשט את השביל עבור כמה יצרני קפה גדולים אחרים, כולל בית מקסוול והאחים הילס.

בשנות השישים, מודעות מסוימת לקפה מיוחד התחילה לגדול, מה שגרם להשראת פתיחתם של הסטארבקס הראשונים בסיאטל בשנת 1971. כיום, תנועת הקפה השורשית ממשיכה לגדול עם גידול בתי הקפה הקטנים בבעלות עצמאית המתגאים בקיימות,  פולים קלויים מקומית וסחר הוגן. קפה הפך למלאכה אמנותית המוערכת בזכות מורכבות הטעמים והטרואר שלה, בדומה ליין.

תהיה חברתי ושתף את הפוסט!

מאמרים נוספים על קפה ...

הירשם למגזין הקפה השבועי

הירשם ונשלח אליך כל יום ראשון את המאמרים הכי טובים שעלו לאתר ושאסור לך לפספס 😎