[rank_math_breadcrumb]

ראש בראש – אייס קפה או קפה בחליטה קרה?

אייס קפה

תוכן עניינים

דמיינו לעצמכם את זנזיבר – פנינת טבע אמיתית במזרח אפריקה, מקום קורן ושטוף-אור, עם שקיעות בלתי נשכחות החושף לעולם את האלמוגים בכל צבעי הקשת החבויים מתחת לפני הים.

וממש ממזרח למקום קסום זה נמצא הסרנגטי – מקום עם אינספור חיות בר קסומות, עתיר דשא גבוהה וקרקעות מרשימות המזכירות לנו את התמונות מהסרט "מלך האריות".

מדובר בשני נופים שונים לחלוטין הקרובים זה לזה ברמה הגיאוגרפית. תיאור זה בא להציג בפניכם את ההבדלים בין קפה בחליטה קרה ואייס קפה – מאכלים "שכנים" שיש להם הרבה מהמשותף וגם הבדל מהותי ביותר שראוי לציון.

הדמיון ביניהם פשוט להבנה: לא נדרש חלב כדי לשפר את טעם המשקה, וגם לא יותר מדי קרח, לצורך העניין. זה נכון עבור שני המשקאות.

מהו אייס קפה (קפה קר)?

ברמה הבסיסית, צריך קודם להבין במה מדובר? במילים הפשוטות ביותר: זה קפה שמזגו על קרח.

אך בגלל שהיופי טמון בפרטים הקטנים, הקפה הקר מוכן לעתים קרובות (ובצורתו הטובה ביותר) בשיטה יפנית הידועה בשם "חליטה זריזה" – וזוהי חליטה באמצעות נוזל חם שמכסים מייד בקרח כדי לקררו.

לתהליך זה יש מספר יתרונות המתעלים על האפשרות לזרוק קפה לתוך כוס עם קרח, אך מה שהכי חשוב לדעת, זה שהקפה רגיש מאוד לטמפרטורות, וקירורו המיידי מאפשר לשמור על טעמו של הקפה חי. לא תאבדו את הטעמים שקל יותר להפיק באמצעות חום ולא קור (זה הליך כימי משעמם מאוד לתיאור המתרחש עם קפאין – אז פשוט תסמכו עלינו). ברמה הפרקטית, המשקה מוגש קר ולכן הטעם מפנק את "נכנס" בכם הרבה יותר מהר. זאת בהנחה שאתם לא מדללים את המשקה שלכם יותר מדי.

האייס קפה המוגש בדרך כלל מופק באמצעות קלייה חזקה, כך שפעמים רבות מתקבל טעם מר יותר, שלמען האמת לא תמיד עובד טוב עם קרח. קליות קלילות יותר ובעלות טעמים עדינים יותר יעזרו לכם כאן יותר, וטחינה דקה יותר מתפקדת בצורה טובה יותר לטובת חליטה קרה.

קפה בחליטה קורה מאופיין באחדות שלא קיימת בקפה שמוזגים על קרח. בגלל שהוא מושרה לאורך זמן רב (עד ל-24 שעות), הטעם שלו מאופיין בחשיפה של גרגרים למים קרים ולאורך החשיפה, יותר מאשר תערובת הקפה עצמו. (שימו לב: לא, זה לא אומר שעליכם להשתמש בטחינות פחות איכותיות – אך אולי כדי לנצל שוב שאריות קפה מטחינה מוקדמת יותר.) כתוצאה מכך, לטעם הקפה שלכם יהיה בדרך כלל גוון של שוקולד-קרמל, המאופיין במרקם עדין וטעם נוקב יותר מאייס קפה רגיל – מה שמשתפר אפילו יותר הודות לעובדה שהוא מופק באמצעות חליטה קרה, כך שהקרח הנמס לא מדלל את הקפה שלכם. זה גם תורם ל"זריקת" הקפאין החזקה יותר שאפשר להשיג.

מה זה חליטה קרה?

ניתן לקבל את כל המידע וההנחיות על חליטה קרה במדריך שלנו, אך ההבדל המהותי הוא החשיפה של הקפה למים קרים – כמו גם לפרק זמן החשיפה. חשבו על זה כמו על בישול אטי של האוכל שלכם: אמנם זה ייקח יותר זמן, אך תתקבל חוויה שונה לחלוטין עם אותו מאכל, זאת לעומת הליכי עיבוד אחרים – כגון אפייה או טיגון.

קל לזהות קפה בחליטה קרה גם ללא תווית: תטעמו נגיעות מתוקות ודמויות שוקולד ותרגישו מרקם עשיר מאוד. בגלל  היעדר המגע עם מים קרים – מה שמושך יותר מהטעם החומצתי מפולי הקפה – החליטה הקרה לא מוסיפה למרירות האופיינית לבישול במים חמים. כמו כן, תמיד תרגישו פחות או יותר את אותם הטעמים, ולא משנה באיזה קפה אתם משתמשים (אך לחוק זה יש יוצאי דופן, כמובן) ותצטרכו לחשוף את הקפה למים קרים לפרק זמן ארוך יותר, בשביל שהמים יחלטו את הטעם מהקפה. חליטה קרה יכולה לדרוש עד כ-24 שעות לתוצאה מיטבית.

מצד שני, חליטה קרה יכולה להישאר במקרר שלכם הרבה יותר זמן מאייס קפה – לפעמים אפילו מספר שבועות, זאת בניגוד ליום אחד בלבד. מה שמביא אותנו לשאלה הבוערת: האם קיימת גרסה "משודרגת" של אייס קפה?

במבט קצר:

חליטה קרה

  • טעם עשיר עם נגיעות שוקולד – תמיד
  • זמן בישול ארוך יותר (ובהרבה)
  • פולים גסים ומכל רמת קלייה של קפה

אייס קפה

  • טעם פחות מלא עם נגיעות המזכירות פרחים ופירות
  • זמן בישול קצר
  • טחינה דקה יותר, קלייה עדינה את בינונית

האם אחד מהם יותר טוב מהשני?

ובכן, לא בהכרח. וכמו עם כל קליית קפה אחרת, סביר להניח שמדובר בעניין של טעם אישי.

ללא כל ספק, תוכלו ליהנות מקפה בחליטה קרה יותר אם אתם מעוניינים בקפה מתוק יותר ללא הוספת חלב וסוכר. יש גם כאלה שיעדיפו את חיי המדף הארוכים יותר, את הגמישות להוסיף רכיבים נוספים (ראו את ההמלצות שלנו) ואת רמת החומציות הנמוכה שלו.

מצד שני, אייס קפה לא בהכרח פחות טוב – אפילו לא קרוב לכך. למעשה, אם אתם מעוניינים בקפה בעל טעם מורכב יותר, סביר להניח שתפסקו דווקא לטובתו. למה? כי כמו עם כל כוס קפה חם, אתם יכולים להפיק הרבה יותר מהטעמים החבויים של המשקה באמצעות טמפרטורה של כ-93 מעלות. תגלו שאותו קפה בעל נגיעות של "פירות" לוקח אתכם לגינה קסומה ושטופת שמש הודות לכוס האייס קפה, בעוד הקפה בחליטה קרה מספק לכם את התחושה של המישורים העשביים של סרנגטי, ושניהם נהדרים באותה המידה.

 

איך מכינים אייס קפה:

למרות ששיטת ה"חליטה המהירה" היפנית יכולה להישמע כמשהו מורכב, למעשה מדובר בתהליך די פשוט שניתן לעשות בבית. זה הולך ככה:

מה תצטרכו?

  • קנקן לבישול קפה
  • מטחנה
  • קומקום
  • כוס מדידה
  • פילטר
  • קרח

הנחיות להכנת אייס קפה

  1. מדדו את הקפה והמים.  היחס בין המים לקפה עשוי להשתנות בהתאם לטעם האישי, אך כדאי לכוון ליחס של 12:1, כאשר כשליש מהמים – זה הקרח. מדדו את הקרח בסוף, באמצעות הנחתו בכוס (קחו בחשבון גם את משקל הכוס).
  2. טחנו את הקפה עד דק בהתאם לטעמכם האישי.
  3. הרטיבו את פילטר. הניחו את קוביות הקרח לתוך המיכל ושימו את הפולים לתוך הפילטר.
  4. חממו את המים לטמפרטורה של 90 עד 95 מעלות לערך. תנו למים כ-30 שניות לפני שתתחילו למזוג – בהתחלה לאט ואז להעלות את המהירות, דאגו לכסות את כל הפולים.
  5. לאחר שמזגתם את המים במשך כ-3 דקות, הקרח אמור לנמוס לחלוטין ולהתערבב עם הקפה. מזגו את הקפה מעל לכמות הקרח הרצויה ותיהנו מהמשקה שלהם!

שלושה טיפים להוספת עניין לאייס הקפה שלכם:

  1. הוסיפו קוביות קרח. איך? פשוט מאוד: הכינו יותר איי קפה במהלך הבישול – בהנחה שאתם מתכוונים לשמור על הקפה בקירור ולהשאיר קצת לאחר כך – והניח במקפיא עד שהנוזל יקפא לחלוטין.
  2. עשו קוביות של… שמנת מתוקה. דרך פשוטה מאוד לשמור על הקפה שלכם הכי מרוכז שאפשר: זרקו לתוכו כמה קוביות של שמנת מתוקה קפואה. יש בה פחות מים ואותה כמות השמנת שתוסיפו למשקה בכל מקרה.
  3. ניסוי: בדומה לקפה חם רגיל, הדרך הפשוטה ביותר לשפר את החוויה שלכם היא התעסקות עם גודל הפולים ורמת הקלייה. אם הטחינה הדקה יותר מרגישה לכם קלילה מדיי, דאגו לטחון את הקפה בטחינה בינונית.

קראו עוד על המדריך לקליית פולי קפה

או כיצד לאחסן את הקפה שלכם כשאתם יוצאים לטיול בשטח

 

תהיה חברתי ושתף את הפוסט!

מאמרים נוספים על קפה ...

הירשם למגזין הקפה השבועי

הירשם ונשלח אליך כל יום ראשון את המאמרים הכי טובים שעלו לאתר ושאסור לך לפספס 😎